|
|
|
|
|
Yksi
tärkeimmistä asioista sarjakuvia piirrettäessä
on kyky onnistua herättämään tunteita
yksinkertaisella tavalla. Piirretyillä hahmoilla onkin
usein liioiteltuja tunteita, he itkevät saaden aikaan
vedenpaisumuksen ja hyppivät ylös-alas ollessaan
vihaisia. Harjoittele tunteiden piirtämistä yksinkertaisesti
tikku-ukon ja helppojen kasvojenilmeiden avulla. Ota omat
ilmeesi ja eleesi avuksi kun piirrät vihaista hahmoa.
Liioittele omia vihaisia kasvojenliikkeitäsi ja katso
silloin itseäsi peilistä tai yritä tuntea
ilmeesi - miltä silmäsi, kulmakarvasi, suusi näyttää?
|
Tulosta
harjoituslehtinen>>
Jotta
saat selkeämmin näytettyä sarjakuvahahmosi
tunteet, voit toisinaan ottaa avuksi erilaisia kuvallisia
vihjeitä, kuten roiskuvia hikipisaroita tai kyyneleitä. |
|
|
|
Mieti
millä tavalla käytät kuvatilaa, jotta saat
tuotua esille sen, mitä jokaisessa ruudussa tapahtuu.
Ympäristön esittelevä kaukokuva on tavallinen
tapa aloittaa sarjakuva, sen kautta voit esitellä
tapahtumapaikan ja sen miten sarjakuvahahmo sijoittuu
tähän ympäristöön. Puolikuva
on tavallisin kuvakoko sarjakuvissa, silloin saat kasvojenilmeet
näkymään selkeämpinä. Mitä
intensiivisempi ja dramaattisempi tarina on, sitä
lähemmäksi lukijaa hahmo tai tärkeä
tapahtuma tuodaan. Silmästä valuva kyynel voi
olla äärimmäinen esimerkki lähikuvasta,
jolla voit näyttää kuinka surullinen hahmo
oikein on. Saat sarjakuvastasi elävämmän
kun vaihtelet kuvakokoja ja kuvakulmia.
Tulosta
harjoituslehtinen>>
|
|
Ota
huomioon liikkeen suunta piirtäessäsi sarjakuvaa.
Useimmiten jotain tapahtuu lukusuunnassa, koska tämä
on sama kuin luonnollinen aika-akseli. Jos hahmo esimerkiksi
ajaa autoa, on luonnollisinta, että auto liikkuu oikealle.
|
|
Yksinkertaisin
tapa saada liike näkyviin sarjakuvassa on ottaa
avuksi vauhtiviiva. Toisinaan kannattaa käyttää
myös muita merkkejä: nuotteja ilmaisemaan
musiikkia tai laulua, "Zzzz" nukkumista
tai viivoja esittämään jotain niinkin
yksinkertaista kuin auringonsäteitä.
|
|
|
Tulosta
harjoituslehtinen>> |
|
Tarinan
voi monesti kertoa pelkästään kuvilla, mutta
useimmiten sarjakuvahahmot myös puhuvat ja ajattelevat.
Nämä merkitään yleensä sarjakuvissa
puhe- ja ajatuskuplilla.
|
|
Jos
sarjakuvassasi on mukana vuoropuhelu eri hahmojen välillä,
on tärkeää miettiä puhekuplien järjestys.
Puhekuplien tulee olla samassa järjestyksessä
lukusuunnan kanssa - vasemmalta oikealle. Kun teet puhe-
tai ajatuskuplan, kirjoita ensin teksti ja tee vasta
sen jälkeen kupla. Näin näet kuinka paljon
tilaa tarvitset. |
|
|
Anna
sarjakuvahahmoillesi selkeät tunnusmerkit. Näiden
merkkien ei tarvitse olla mitään monimutkaista,
anna tikku-ukollesi esimerkiksi hattu, lippis, iso nenä,
pisamia tai erikoinen kampaus, ja lukija näkee nopeasti
kuka kukin on ja pystyy helpommin seuraamaan tarinaa.
|
|
Kun
olet saanut idean sarjakuvaasi, piirrä se ensin nopeasti
paperille takertumatta yksityiskohtiin, käytä
tikku-ukkoja yksinkertaisessa kuvakäsikirjoituksessa.
Työstä sitten tarina valmiiksi ja mieti esimerkiksi
eri kuvakokojen ja -kulmien käyttöä. Tee
useita luonnoksia tarinasta kunnes se on mielestäsi
täysin valmis, aloita piirtäminen vasta tämän
jälkeen. Kirjoita ensimmäiseksi teksti jokaiseen
ruutuun, jotta tiedät, että sille on tarpeeksi
tilaa. Aloita piirtäminen lyijykynällä ja
viimeistele ruudut lopuksi tussilla tai musteella.
|
|
Piirrä
eri tilanteita mallista harjoituksen vuoksi. Piirrä nopeasti,yksinkertaisin
vedoin, silloin voit vangita tilanteita, ilmauksia ja kehonkieltä.
Harjoittele tällä tavalla usein ja pidä taukoa
vain muutama sekunti eri luonnosten välillä. Aluksi
on tärkeää, että uskallat piirtää
nopesti ja huolimattomasti, koska silloin ehdit saada paljon
harjoitusta. |
|
|
Voit
tehdä hauskan piirrustusharjoituksen kolmelle ottamalla
esiin kolme paperia. Taittele jokainen paperi kolmeen
yhtä suureen osaan. Jokainen piirtäjistä
saa yhden papereista ja piirtää paperin ylimmäiseen
osaan
hahmonsa pään.
Jatka kaulaa hieman taitoksen alapuolelle. Taita sen jälkeen
paperi niin, ettei seuraava piirtäjä näe
päätä, ja vaihda paperia naapurisi kanssa.
Seuraava piirtää päälle jatkoksi keskivartalon,
taittaa jälleen paperin ja viimeinen osallistuja
piirtää hahmolle jalat. Avaa lopuksi paperit
ja katso kuinka hauskoja hahmoja olette yhdessä saaneet
aikaan!
|
|
|
|
Oululaisen
Juha Roikosen sarjakuvat, taittotyöt ja kuvitukset
valmistuvat omasta työhuoneesta käsin. Graafikseksi
suunnittelijaksi Juha valmistui Lahden Muotoiluinstituutista
1995. Freelancerina tämä sarjakuvantekijä,
taittaja ja graafikko on työskennellyt vuodesta
1993. "Jii"- nimellä piirtävän
Juhan ensimmäinen sarjakuva julkaistiin vuonna
1983. Jasso-kissa syntyi 30.8.1992, täyttäen
näinä päivinä 15-vuotta! Jasso saavutti
huiman suosion alettuaan ilmestyä Helsingin Sanomissa
vuonna 1993. Sarjakuvamaisia kuvasarjoja Jii on piirtänyt
jo alle kouluikäisestä lukemiensa sarjakuvien
innoittamana. Hän oppi lukemaan Aku Ankan avulla
ja Akkarin hahmot olivat myös ensimmäisiä
talteen jääneitä piirroshahmoja. |
Vinkki!
"Jiin" vinkit aloitteleville sarjakuvapiirtäjille:
• Tärkeintä on piirtää, piirtää
ja piirtää!
•
Piirrä paperille kaikki mitä mieleen juolahtaa,
niistä voi syntyä jotain mahtavaa.
• Lue paljon sarjakuvia, se on hyödyllistä
ja avartavaa. Kirjastot ovat loistava paikka tähän! |
Lue
lisää Jiistä: http://www.jasso.net/ |
|
|
|
|
Lisää
hauskoja aarteenetsintöjä ja leikkejä lastenjuhliin
löydät täältä>> |
|
Aarteenetsintä:
Rosvomysteeri
Järjestä mysteerijuhlat ja anna lasten ratkaista
jännittävä Rosvomysteeri! Hotellipäällikkö
Ville Vieraanvarainen tarvitsee lasten apua paljastaakseen
hotellissa mellastavan rosvon. Aarteenetsintä on helppo
järjestää ja toteuttaa ja huisin hauskaa lapsille!
4-6
vuotiaille>>
7-10
vuotiaille>> |
|
|
Aarteenetsintä:
Mysteeri metsässä
Hauska aarteenetsintä lapsille jossa jännittävä
tarina! Tämä aarteenetsintä on tarkoitus toteuttaa
ulkona kartan ja arvoitusten avulla. Aarteenetsinnän voi järjestää
puutarhassa, puistossa, rannalla tai metsässä! Järjestä
hauska lastenjuhla ulkona!
4-6
vuotiaille>>
7-10
vuotiaille>> |
|
Aarteenetsintä:
Jäämysteeri
Ihana seikkailu jääprinsessa Arabellan, Pate-pingviinin
ja Olli-hirven kanssa! Jäämysteerissä lapset
auttavat jääprinsessaa pelastamaan vuotuisen Lumijuhlan!
Aarteenetsinnän voi järjestää sisällä
tai ulkona, kotona tai muualla, isommalle, tai pienemmälle
joukolle lapsia - helppoa sinulle, huisin hauskaa lapsille!
16,90 €.
4-6
vuotiaille>>
7-10
vuotiaille>> |
|
|
Aarteenetsintä:
Salapoliisimysteeri
Kuten kaikki aarteenetsintämme, myös Salapoliisimysteeri
on alkuperäinen, ja erityisesti aarteenetsintään
toteutettu, pulmallinen, hauska ja hienon ulkoasun omaava
seikkailu. Aarteenetsinnän voi järjestää
missä tahansa.
4-6
vuotiaille>>
7-10
vuotiaille>> |
|
|
Aarteenetsintä:
Merirosvomysteeri
Merirosvokapteeni Haaraparran pahin vihollinen, merten kauhu
Kapteeni Mustaparta havittelee Haaraparran mahtavaa merirosvoaarretta!
Kapteeni Haaraparta miehistöineen on haaksirikkoutunut
autiolle saarelle ja tarvitsee lasten apua aarteen pelastamiseksi!
4-6
vuotiaille>>
7-10
vuotiaille>> |
|
|
|
Aarteenetsintä:
Prinsessamysteeri
Prinsessamysteeri on hauska aarteenetsintä, jossa kaikki
prinsessat saavat auttaa pelastamaan prinssi Kuunsäteen,
jonka ilkeä haltijatar on muuttanut sammakoksi ja sulkenut
lukkojen taakse linnan tornihuoneeseen.
4-6
vuotiaille>>
7-10
vuotiaille>> |
|
|
Aarteenetsintä:
Viidakkomysteeri
Anna lasten heittäytyä tutkimusretkelle viidakkoon
löytääkseen Maya-intiaanien unohdetun kaupungin
ja tarumaisen aarteen! Luvassa on huikea seikkailu täynnä
jännittäviä haasteita, pulmallisia arvoituksia
ja kohtaamisia viidakon villieläinten kanssa!
4-6
vuotiaille>>
7-10
vuotiaille>> |
|
|
Aarteenetsintä:
Supersankarimysteeri
Auta Supersamia pelastamaan Big Cityn kaupunki vihreänaamioiselta
roistolta. Täydellinen aarteenetsintä supersankarijuhliin!
Saat kaiken mitä tarvitset ja järjestät hauskimman
aarteenetsinnän alle puolessa tunnissa! Lastenjuhlan,
joka varmasti tullaan muistamaan!
4-6
vuotiaille>>
7-10
vuotiaille>> |
|
|
Pääsiäisaarteenetsintä:
Kadonneiden munien metsästys
Hurjan hauska munien etsintä lapsille! Ensin Aada-kanan
pesästä mystisesti kadonneet munat pitää
löytää ratkaisemalla pulmallisia kysymyksiä,
sekä jännittäviä haasteita, ehkäpä
lopuksi vielä täynnä makeisia oleva pääsiäismuna
etsittäväksi!
4-6
vuotiaille>>
7-10
vuotiaille>> |
|
|
Aarteenetsintä:
Kesämysteeri
Hauska Kesämysteeri lapsille! Kesämysteeri on jännittävä
aarteenetsintä, joka sisältää vihjeitä,
arvoituksia ja haasteita, joita lapset saavat ratkaista. Lapset
löytävät pullopostia kapteeni Koukulta, joka
on jäänyt merirosvojen vangiksi. Helppoa sinulle
- huisin hauskaa lapsille!
Lisätietoja
4-6 vuotiaille>>
Lisätietoja
7-10 vuotiaille>> |
|
|
Aarteenetsintää:
Halloweenmysteeri
Halloweenmysteerissä lapset saavat auttaa kreivi Vladia
etsimään Naakkatornin linnan aarretta. Lapset saavat
tehtäväkseen ratkaista jännittäviä
haasteita ja matkan varrella vastaan tulee noitia, vampyyrejä,
hirviöitä, kummituksia ja velho, sekä muita
linnan asukkeja.
4-6 vuotiaille>>
7-10 vuotiaille>> |
|
|
Aarteenetsintää:
Tonttujen joulumysteeri
Hauska ja nokkela joulumysteeri 4-6 vuotiaille lapsille. Tontut
ovat hukanneet tonttulakkinsa, joiden avulla heistä tulee
näkymättömiä! Tässä tonttujen
joulumysteerissä on kaikki mitä tarvitset huikean
hauskan aarteenetsinnän järjestämiseen nopeasti,
jopa viidessä minuutissa.
4-6
vuotiaille>>
7-10
vuotiaille>> |
|
|